Yetişkinlerde Ortodonti Tedavisi

Ortodonti tedabilerinden herhangi bir yaş sınırlaması yoktur. Ortodonti tedavisi, estetik, sağlıklı ve güzel gülüşlere sahip olmak isteyen her yaştaki kişiye uygulanabilir.

Ortodonti Tedavi Süresi

Ortodontik tedavinin süresi tamamen problemin şiddetine, çeşidine ve hastanın yaşına göre değişiklik gösterir. Genel olarak ortodontik tedavinin süresi erişkin ve gençlerde 6 ay-2 yıl, çocuklarda ise 4-6 yıl arasında değişiklik gösterir.

Neden OrtodontikTedavi

Çapraşıklık ve uyumsuzluk ortodonti ile tedavi edildiğinde dişlerdeki düzen sağlandığından diş ve ağız bakımı daha iyi yapılacağından ilerleyen yaşlarda oluşabilecek çürüklerin önüne geçilmiş olur.

Ortodonti Uzmanı

Ortodontist dişhekimi; ortodonti uzmanlık alanı ile ilgilenen, diş, çene ve yüz düzensizliklerinin teşhis, tanı, tedavisi konusunda uzmanlık eğitimi almış olan diş hekimidir. Diş hekimliği fakültesi bitirildikten sonra 4-6 yıl kadar uzmanlık eğitimi alınarak ortodontist dişhekimiolunur.

Ortodontik Tedavi Aşamaları Nelerdir?

Ortodontik tedavi aşamaları ve planlaması tedavinin başarı oranını artırma konusunda önemlidir. İlk randevu da ortodontist hastanın kapsamlı ortodontik muayenesini gerçekleştirir. Muayene sonucunda ortodontik tedaviye gerek olup olmadığı belirlenir. Ortodontist hastayı muayene sonrası, tedavinin yaklaşık ne kadar süreceği, tedavinin ortalama maliyeti konularından bilgilendirir.

İlk Ortodontik Muayenede ne yapılır ?

Ortodontik tedaviye başlamadan önce ağızda hiçbir çürüğün olmaması, dolguların sağlam olması, diş etlerinin sağlıklı olması önemlidir. Bunlar kontrol edilir, tedavi için uygun ortam var ise tedavi planlanıp, tedaviye başlanır. Diş etlerinin ve dişlerin sağlık durumunun iyi olması neden gereklidir? Gereklidir çünkü diş telleri takıldığında, dolgu, diş taşı temizliği, diş eti tedavisi ortodontik tedavinin aksamasına neden olacaktır. Ağız hijyeni kötü olan ve diş fırçalamada diş etleri kanayan hastaların dişlerine braketlerin yapıştırılması ve apareylerin takılması mümkün olmaz. O yüzden tedaviye başlamadan önce panoramik röntgen çekilmeli ve tüm dişlerin ve çene kemiklerinin röntgeninin çekilmesi önerilir. 20 yaş dişleri kontrol edilmeli, diş köklerinin genel durumları kontrol edilmeli, diş etlerini tutan kökün sağlık durumunun kontrolü yapılmalıdır. Bu da panaromik röntgen ile mümkündür.

Planlama nasıl yapılır?

İlk muayeneden sonra ortodontik tedavi için tüm şartlar uygun ise ve tedaviye karar verildi ise problemin kesin belirlenmesi ve tedavi planının ona göre yapılması gerekir. Bunun için bazı kayıtlar alınır ve ortodontist tarafından incelenir.  Bu kayıtlar; ağız içi ve dışı fotoğraflar, alt ve üst çeneden alınan ölçüler, yan kafa filmleri, el-bilek filmi, eğer gerekli görüldü ise ön-arka kafa filmi) şeklindedir.
Bu kayıtların tamamlanmasından sonra, vakanın durumuna göre tedavi planı detaylı olarak konuşulur ve hastaya randevu verilir. Bu randevuda ortodontist hastaya tedavinin planı hakkında detaylı bilgi verir ve ortaya çıkan sebep ve sonuçlar hakkında hastaya bilgi verilir. Eğer tedavinin başlanması için bazı dişlerin çekilmesi söz konusu ise bu dişler hakkında hastaya bilgi verilir. Hastanın eğer genişletme apareyi ya da hareketli aparey kullanması ön görülüyor ise diş hekimi teknisyene göndermek için ikinci bir ölçü alır.

Tedaviye nasıl başlanır?

Ortodontik tedaviye başlanabilmesi için, hastanın ağzındaki tüm dolgular temizlenir, sağlamlaştırılır ve diş taşı temizliği gerçekleştirilir. Eğer diş ekçimi gerekiyor ise ortodontist tarafından çekilmesi belirlenen dişler mutlaka tedavi öncesi hastanın sürekli diş hekimi tarafından çekilmelidir. Ağız hijyeni de sağlandığında artık hasta ortodontik tedavi için hazırdır. İnsanlar tarafından en çok merak edilen konu hasta koltuğunda acı hissedip hissetmeyecekleridir. Hasta koltuğunda herhangi bir acı ve sızı hissedilmez, ancak eve gidildiğinde akşam ağrılar olabilir. Braket yapıştırılıyor ise genelde doktor vakanın da durumuna göre üst çenede uygulama yapar. Genelde alt çenedeki uygulamaya birkaç seanstan sonra başlanır. Bu da hem hastanın braketlere alışmasını sağlar, hem de hastanın çapraşıklığı bir nebze üst çeneden başlamak üzere giderilir, sonrasında birkaç seans sonra alt çenedeki uygulamalara başlanır.

Ortodontik Tedavi Süreci

Ortodontik tedavide sırası ile yapılanları şu şekilde sıralayabiliriz.

Doktorun seçimine göre azı dişlerinden bir ya da bir kaçına tüp veya band seçilir. Bu tüpler tıpkı braketlerin yapışması gibidir.

Bandlar takılırken hasta dişlerinin arasına sanki kalın bir kürdan girmiş gibi bir sıkışma hisseder, bu durum bir dakika içinde geçer. Daha sonra sırası ile tüm braketler yapıştırılır. Braket yapıştırma aslına bir nevi takma tırnak takıyormuş gibi yapılır. Yapıştırılırken hastanın canı yanmaz.

Sonrasında ark teli takılır ve tel uzunsa ağza göre ayarlanarak uzun olan kısımları pens yardımı ile kesilir. Son aşamada ise, ark teli küçük ligatür telleri ya da elastik ligatürlerle braketler başlanarak aslında tedavinin ilk adımı atılmış olur. Ortodontist bundan sonraki süreçte hastaya nelere dikkat etmesi gerektiği hakkında bilgi verir ve bir sonraki randevuya ne zaman geleceği hakkında bilgi verir.

Pekiştirme Tedavisi nasıl uygulanır?

Aktif tedavi tamamlanıp teller çıkarıldıktan sonra dişler yeni yerlerine henüz oturmamıştır. Çünkü dişi destekleyen kemik dokusu ortodontik kuvvetlerin etkisinden dolayı hala yumuşak olacaktır. İşte bu aşamada pekiştirme aşamasına geçilir ki bu aşama sonucunda, dişi destekleyen kemiğin çiğneme kuvveti altında sertleşmesi ve dişleri kemiğe bağlayan liflerin bu yeni duruma ve pozisyona uyum sağlaması gerçekleştirilmiş olur.
Pekiştirme aşaması dediğimiz bu aşamada, hangi aygıt kullanılacağı, bu aşamanın süresi, hastanın ihtiyacına ve durumuna göre ortodontist tarafından belirlenir. Bu aşama hastanın ortodontistin söylediklerini ve tavsiyelerini mutlaka dinlemesi açısından çok önemlidir ki, bu aşama hastanın düzgün sıralanmış dişlerle bir ömür boyu hem estetik hem de fonksiyonel açıdan sağlıklı günler geçirmesi sağlanabilsin.